Після сесії Ренійської міської ради, яка відбулася минулої п’ятниці, депутатів попросили не розходитися. З таким проханням звернулися присутні на пленарному засіданні члени ініціативної групи мешканців на чолі з Раїсою Бартян. Активісти, які представляють інтереси абонентів КП «Водоканал», виступають категорично проти анонсованого комунальним підприємством підвищення тарифів на послуги водопостачання та водовідведення, вважаючи його необґрунтованим. Свої аргументи вони й виклали на цій зустрічі, яка водночас стала і зустріччю з керівництвом «Водоканалу», оскільки депутат Валерій Онищенко також є його директором. Чи відбулося зближення позицій?
Трохи передісторії. Ініціативна група була утворена ще у січні цього року, коли підприємство анонсувало підвищення тарифів на вивіз сміття. Мешканці написали відкритий лист на ім’я міського голови Ігоря Плєхова та директора «Водоканалу», прийшли на зустріч із мером до міськради, під час якої намагалися донести свою позицію, проте підвищення все ж таки відбулося, нові тарифи на вивіз сміття діють з 1 лютого.
Не минуло й місяця, як КП анонсувало чергове підвищення тарифів – цього разу на послуги водопостачання та водовідведення. Вони мали набути чинності вже з 1 березня, проте Ренійський міськвиконком розглядати їх не став. Як сказав мер в інтерв’ю журналісту «Махали», це питання «ми поки що поставили на паузу». Очевидно, свою роль відіграв тиск громадськості: відкритий лист на ім’я Плєхова та Онищенка з вимогою не підвищувати ціни підписали 2238 ренійців. Однак пауза не може тривати вічно, рано чи пізно міськвиконком має визначитись у цьому питанні. Щоб все ж таки не допустити можливого майбутнього подорожчання послуг, ініціативна група, власне, і вирішила звернутися безпосередньо до депутатів міськради та знайти в їхній особі розуміння та заручитися підтримкою.
«Громада вважає, що КП «Водоканал», як монополіст комунальних послуг у місті Рені, стало зловживати своїм становищем. Розрахунки на тарифи завищені, абонентська плата розроблена з порушенням законодавства, їх змінюють, не доводячи до громади. Неприпустиме ставлення до своїх абонентів, замість того, щоб допомогти, посилюють нездорову атмосферу у спілкуванні з жителями міста. Вода не відповідає показникам питної. Ніхто у місті не вживає воду з водопроводу без фільтрації та кип’ятіння, а більшість жителів питну воду купують у магазинах», – зазначила, відкриваючи зустріч, Раїса Бартян.
Вона повідомила, що група мешканців ініціювала за допомогою міського голови зустріч із директором КП «Водоканал», юристом, економістом та представниками міської ради.
«На деякі наші запитання ми відповіді отримали, на деякі ні. А ось у наданому звіті за підсумками господарської діяльності КП «Водоканал» за 2023 рік нашій групі відмовили, пославшись на те, що комунальне підприємство надає звіт міській раді до 1 березня 2024 року. Сьогодні 15 березня, а звіту ми не отримали. І повної відповіді на свій лист на ім’я голови міської ради від 25 січня 2024 року також не отримали», – наголосила вона у своєму вступному слові.
Керівник ініціативної групи пообіцяла викласти всі вимоги до КП «Водоканал», подати розрахунки та аналіз на діючу абонентську плату та тарифи. «А ви нас почуєте, як ми сподіваємося, проаналізуєте, розберетеся по суті та зробите свої висновки», – наголосила вона.
Було наголошено на тому, що ренійці незадоволені якістю послуг КП «Водоканал». У свою чергу, директор КП поцікавився: у чому полягають неякісні послуги – у несвоєчасному вивезенні сміття? Вода не цілодобово подається? Як виявилося, насамперед мається на увазі, що співробітники «Водоканалу» грубі до абонентів. На що Валерій Онищенко відповів: «Приходять різні люди, у всіх нерви. У нас також сидять люди – не роботи. Якщо людина висуває законні вимоги, їй завжди йдуть назустріч. А коли людина приходить і чогось хоче, але жодних підтверджуючих документів у неї немає, наприклад, про прописаних людей, які реально проживають у будинку, то, зрозуміло, що людина йде від нас незадоволеною».
Члени ініціативної групи нагадали, що у березні 2023 року напередодні підняття тарифів на водопостачання та водовідведення жителі міста зверталися до міської ради з цього питання, оскільки тарифи на той час були чи не найвищими в області і зараз залишаються такими самими, проте у депутатів, на їхню думку, не виникло бажання бути присутнім на зустрічі та послухати своїх виборців, чим їм допомогти.
Мешканці звернули увагу і на те, що у всіх водопостачальних підприємствах з моменту забору води зі свердловини та до надходження її до абонентів є втрати води, проте, за їхньою інформацією, цей показник ренійським «Водоканалом» не озвучується та при розрахунках витрат не фіксується. Валерій Онищенко заперечив, що підприємство не робить із цього жодної таємниці, вся інформація є у звітах.
У ході зустрічі атмосфера в залі ставала дедалі емоційнішою. Оскільки практично на всі питання та репліки відповідав лише Валерій Онищенко, представники ініціативної групи попросили його «не заважати» і захотіли послухати інших депутатів теж. І вони висловились.
Сергій Узунов (Котловина): «Ренійська громада складається із семи сіл, у всіх є проблеми з водою. Усі міняють старі труби потроху. У місті змінюють у десять разів більше, ніж у селах», – сказав він, коментуючи претензії ренійців, що з крана часто тече «кава» та вирішенням проблеми могла б стати повна заміна старих труб на нові.
Валентина Лукашевич (Рені): «У країні з 2022 року йде війна і бюджетні кошти насамперед спрямовуються на потреби ЗСУ. Документи щодо нових тарифів міськвиконком повернув «Водоканалу» на доопрацювання. Нові тарифи – це не те, що вони там собі захотіли та намалювали. Є виконком, що перевіряє кожну цифру. Ми, депутати, також не можемо все освоїти. Ми маємо свої робочі місця, депутатами ми є на громадських засадах. Але ми довіряємо людям, які на сьогоднішній день перевіряють цей тариф».
Катерина Куртєва (Долинське): «Я не виправдовую «Водоканал», але думаю як виробничник: якщо підприємство перебуває на самофінансуванні, то воно має за рахунок чогось працювати. Частина його видатків може компенсуватися з бюджету, і ми виділяли на це кошти, але щоправда, давно цього не робили».
Іван Киронаки (Орлівка): «Поки що водопровід не буде замінено повністю, ми ці питання не вирішимо. Друге: чим більше абонентів, тим менший тариф».
Директор «Водоканалу» Валерій Онищенко у відповідь на критику незмінно наголошував, що зміна тарифів економічно обґрунтована, і якщо цього не зробити, то підприємство не зможе платити за електроенергію та його відключать. Відповідно, подача води до міста припиниться повністю або, в кращому разі, її подаватимуть щогодини.
Представники ініціативної групи, у свою чергу, продовжували наполягати на вірності своїх розрахунків, з яких випливає, що намір підвищити тарифи не має жодних підстав.
Таким чином, ця зустріч, на якій, до речі, були далеко не всі депутати, закінчилася нічим. І відповідь на запитання, чи відбулося зближення позицій, відповідно, негативна: цього не сталося.
Втім, ставити крапку в цій епопеї з тарифами поки що передчасно. Ми стежитимемо за розвитком ситуації.