Інтернет-видання Бессарабії

РЕФОРМА ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я: ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ДО ГОЛОВНОГО ЛІКАРЯ БОЛГРАДСЬКОГО ЦЕНТРУ ПЕРВИННОЇ МЕДИКО-САНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ ІГОРЯ ВЕЛІКСАРЯ

19 Листопада 2022 14:30
Ганна Ковальова
РЕФОРМА ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я: ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ДО ГОЛОВНОГО ЛІКАРЯ БОЛГРАДСЬКОГО ЦЕНТРУ ПЕРВИННОЇ МЕДИКО-САНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ ІГОРЯ ВЕЛІКСАРЯ

Проєкт “Махала дізнається” продовжує свою роботу. Ми оголосили збір питань до головного лікаря Центру первинної медико-санітарної допомоги. Ігор Вікторович розповів нам про алгоритм виклику лікаря, обслуговування ВПО, обладнання, аналізи, видачу наркотичних засобів, ситуацію з коронавірусом та багато іншого.

– Які умови для виклику лікаря додому?

– Обслуговування пацієнта вдома – це досить дорога послуга, тому що лікар змушений залишити своє робоче місце та витратити багато часу на домашній виклик. Для того, щоб упорядкувати ці моменти, існує можливість спілкування пацієнта з лікарем по телефону. На основі цього спілкування лікар приймає рішення, наскільки актуальним є відвідування пацієнта вдома.

Якщо це екстрена ситуація, лікаря взагалі туди посилати не потрібно, для цього існує швидка допомога. Є також невідкладна допомога, коли лікар з медикаментами та потрібним обладнанням виїжджає додому та надає допомогу.

Існують три причини для того, щоб викликати лікаря, вони розділені за ступенем важливості:

Екстрений виклик швидкої допомоги – на надзвичайні та екстрені ситуації.

Невідкладний виклик лікаря, який має прибути протягом години та надати допомогу.

Виклик лікаря додому – це також для важливих випадків, а не на будь-яку примху. Просто викликати лікаря з реєстратури без пояснення вагомих причин – такої форми роботи немає.

– Чому тести на ковід треба купувати?

– Тести на ковід купувати не потрібно, коли для цього є медичні показання. Тести у центрі є. Але якщо пацієнт сам хоче зробити собі тест для перевірки, він іде в аптеку і купує тест.

– У реєстратурі під час запису до лікаря запитують, чи є у дитини температура, кашель, але при вході до Центру немає чергової медсестри, як під час піку ковіда та ніхто не перевіряє стан тих, хто заходить до приміщення. Виходить, що здорові та хворі контактують, поки чекають на прийом. Чи можна організувати спеціальний бокс для температурників?

– Перший момент, зараз немає піку інфекційної захворюваності. Ті засоби епідеміологічного режиму, які працювали раніше, не потрібні. Наразі небезпечної ситуації з ковідом – нема. Цьому сприяла вакцинація, мутація самого вірусу, тощо.

Другий момент, ці питання повинні бути поставлені пацієнтові для того, щоб лікар заздалегідь зміг прогнозувати час прийому та санітарний режим.

У нашому Центрі є кабінет для людей з температурою, і в цьому кабінеті ми приймаємо хворих. Усі необхідні заходи для запобігання розповсюдженню інфекцій – ми проводимо.

– Чи буде оновлено обладнання лабораторії та інших досліджень у Центрі? Апарат кардіограми для дітей бажає кращого.

– Щиро кажучи, я не розумію цього питання! Лабораторне обладнання центру – це саме те, яке нам потрібне згідно з угодою з Національною службою здоров’я. Це загальний аналіз крові, сечі, цукор крові, холестерин, та ЕКГ- дослідження. Обладнання відповідає умовам договору із НСЗУ. Вік нашого обладнання три роки.

Цього року ми змогли придбати два нові аналізатори крові та новий ЕКГ- апарат. На місці ми не стоїмо. Крім того, аналізатор крові ми плануємо встановити в амбулаторії Виноградівки. Також у кожному населеному пункті є глюкометри та у кожного сімейного лікаря.

Окремо хочу сказати про ЕКГ. У обладнання немає поняття дитячий чи дорослий. Просто діти не всі можуть спокійно переносити цю процедуру, мабуть, це питання пов’язане з цими нюансами.

– Чи можуть переселенці укласти декларацію з лікарем?

– Так.

– Як змінити сімейного лікаря?

– Просто. Законодавство повністю стоїть на боці пацієнта. Щоб поміняти лікаря, зовсім не обов’язково особисто приходити до лікаря. Потрібно просто звернутися до нового лікаря, і якщо йому дозволяє обсяг укладених декларацій, він візьме нового пацієнта.

Пацієнту потрібно знову укласти декларацію з новим лікарем, стара автоматично анулюється.

– Чому лікарі роблять призначення з антибіотиками, без направлення на обстеження та без жодних аналізів? Часто відбувається так, що лікар робить призначення і потім відправляє на аналіз крові, наприклад. Хіба не має бути навпаки? А ще буває так, що на наступному прийомі після того, як лікар перегляне результати аналізів, він змінює призначення. І що тоді робити з купою ліків, що вже куплені після першого прийому?

– Це питання я розклав би на кілька складових. Але хочу наголосити, що є виключення, а є система лікування.

Лікар призначає антибіотики згідно з протоколами лікування. Призначаються антибіотики широкого спектру або ті, які зарекомендували себе. Справді, буває так, що якісь антибіотики не є ефективними або аналізи показують, що запалення залишається, тоді необхідно замінити препарат.

Щодо купи ліків. Лікар призначає схему лікування та явку пацієнта на прийом. Тому не потрібно закуповувати таблетки про запас. Купувати потрібно стільки, скільки прописав лікар. Якщо ви будете слідувати його рецепту, то ліки будуть використані всі, або з мінімальним залишком. Зазвичай лікування призначається на 3-7 днів. Потрібно дотримуватись дози та кратності прийому.

Це моя порада: купуйте рівно стільки, скільки вам призначив лікар.

– Якщо лікар іде на пенсію чи звільняється, що відбувається із деклараціями його пацієнтів?

– Вони анулюються. Декларацію потрібно переукласти з іншим лікарем.

– Чи потрібно платити за прийом, якщо декларацію укладено з лікарем з іншого міста?

– В умовах війни питання, звідки прийшла людина – не стоїть. Про жодні фінансові питання мови і бути не може! Ми б рекомендували переукласти декларацію, але це за бажанням.

Можливо, колись постане питання про платні послуги, і тоді за медичні послуги пацієнти платитимуть згідно з прейскуранту.

– Чому деякі лікарі не дають направлення до вузьких спеціалістів?

– Йде реформа охорони здоров’я, згідно з якою сімейному лікарю поставлено багато обов’язків, він не просто регулює потоки пацієнтів, а й має займатися питаннями лікування. Лікарі ЦРЛ – це другий рівень лікування. Тому багато моментів лікування ми забираємо на себе і відправляємо пацієнта до вузького фахівця, коли це дійсно потрібно.

Є ще один момент, який я хотів би відзначити. Бувають ситуації, коли пацієнт вже стоїть на порозі кабінету вузького фахівця і дзвонить до свого сімейного лікаря з вимогою електронного направлення. Можливо, пацієнтові справді потрібно туди потрапити. Але сімейний лікар на даний момент технічно не може виконати вимогу пацієнта (йде прийом, неробочий час лікаря, оскільки Центр працює у дві зміни і так далі). Тому якщо пацієнт планує візит до вузького фахівця, він має завчасно отримати направлення від свого сімейного лікаря.

– Електронні направлення часто не працюють, доводиться чекати довгий час чи пропускати чергу до лікаря, чи то система не працює, чи то цифри не ті. Як бути у цій ситуації?

– У цих питаннях ми прив’язані до Інтернету та електрики, і можливо бувають проблеми, не варто забувати, в який час ми живемо.

«Не ті цифри» – це неможливо. Направлення видає програма автоматично, тут не може бути помилки. Буває, що направлення дається на кількох лікарів, і людина може просто дати лікареві не ті дані, тут може бути тимчасова затримка. Але направлення видається індивідуальне і помилок не буває.

– Чи повинен сімейний лікар запрошувати на профілактичний огляд чи огляд пацієнтів з хронічними захворюваннями чи це суто відповідальність пацієнта?

– А я вас спитаю: «Чи повинен пацієнт займається своїм здоров’ям?» Зараз ми уникаємо старої системи диспансеризації Сімашка. Кожен лікар зацікавлений у тому, щоб пацієнт довго жив. Але лікарю може просто не вистачати часу, щоб відстежувати періодичність візитів пацієнта.

Зараз йде напрацювання електронної картотеки, можливо, що програма буде вдосконалена і лікар зможе зробити вибірку за своїми пацієнтами, за категоріями. Тоді лікар справді зможе побачити періодичність візитів до себе пацієнтів, які стоять на обліку, та зможе на це впливати. Поки що програма не дає такої можливості.

– Якщо пацієнтові стало погано у неробочий час, чи може він звернутися за консультацією до лікаря. І що робити, якщо лікар не відповідає? Чи є якась чергова служба?

– Лікарі та медсестри, діють у рамках трудового законодавства. І з 1800 пацієнтів, у лікаря, з кожним може щось трапиться у неробочий час. Якщо щось трапилося серйозне, то краще звернеться до служби 103 та скористатися екстреною допомогою.

Також є ЦРЛ – цілодобова медична установа, де є чергові лікарі, звернутися можна туди.

Хоча наші лікарі і не в робочий час відповідають на телефонні дзвінки. Але це має бути в розумних межах. Найкраще написати лікареві, а не дзвонити з кожного приводу.

У цьому питанні слід бути взаємоввічливими. Щосуботи до 13.00 у центрі працює чергова зміна лікарів, до якої можна звернутися.

– Як відбувається забезпечення онкохворих на наркотичні препарати?

– З першого листопада держава дозволила виписувати пацієнтам електронні рецепти, раніше вони називалися «рожеві бланки». З цим рецептом пацієнт йде саме в ту аптеку, якій цю діяльність дозволено. На жаль, найближча знаходиться у Ізмаїлі, проспект Незалежності, 72.

Але ми виписуємо і рожеві бланки, які також працюють.

Пацієнти з цією проблемою належать до категорії пільгового контингенту, для них медикаменти мають закуповуватись за кошти місцевих громад. Нині питання гостро не стоїть. У нас є спеціальна кімната, де зберігається деяка частина таких препаратів.

– Які платні послуги надає Центр?

– Платних послуг на сьогоднішній день Центр не надає. Може, колись ми перейдемо до такої роботи, разом із реформою, але поки що ні.

– Дякую за змістовну бесіду, сподіваємось, що наші читачі отримали вичерпні відповіді на свої запитання. І сподіваємося, що це спростить життя пацієнтів та лікарів.

– Я дякую вашому виданню за таку можливість спілкування. Якщо люди запитують – це важливо. Звертайтесь до нас до центру, і ми спільно вирішимо проблеми.

На завершення, я хотів би нагадати жителям району, що потрібно вакцинуватися, не тільки від коронавірусу, а й від інших захворювань. В умовах війни дуже важливо скористатися цією можливістю та убезпечити себе та своїх дітей від інфекційних захворювань, зростання яких може спровокувати війна. У центрі є вакцини у достатній кількості.

Уважно стежте за своїм здоров’ям, особливо емоційним, закликаю вас до терпимості та взаємодопомоги.

Бесідував Серафим Савченко

Нагадаємо, що періодично під постом «Махала Дізнається» в наших соціальних мережах – Фейсбук та Інстаграм – ви можете залишати хвилюючі вас питання.
Ми ж зі свого боку зобов’язуємось підготувати ВІДЕОВІДПОВІДІ на них від чиновників, фахівців чи експертів.

Перший випуск проєкту був присвячений гуманітарній допомозі в Болградському районі під час дії воєнного стану.

Другий випуск проєкту стосувався роботи головного медичного закладу району – Болградської центральної лікарні.

Третій випуск проєкту присвячений роботі Болградського Центра надання адміністративних послуг.

Четвертий випуск проєкту присвячений роботі Болградської районної військової адміністрації.

П’ятий випуск проєкту присвячений роботі комунального підприємства Болградської міської ради “Горводоканал”.

Поділитись
Зараз читають