Власники авто півдня Одещини, як і всієї України, добре пам’ятають початок повномасштабного вторгнення Росії – довжелезні черги на АЗС, а потім відсутність палива взагалі.
В архіві видання збереглися фото, зняті за декілька днів до війни – пального було вдосталь, хоч і ціни на той час були досить високі.
Через кілька днів після початку повномасштабного вторгнення ситуація кардинально змінилася – АЗС спустіли. А згодом ціни стали справжнім шоком. Вони могли змінюватися декілька раз на день і все в бік підвищення. Палива не було, а якщо і з’являлося, то мало, дороге і не завжди гарної якості.
Ми майже щодня об’їжджали АЗС і інформували власників авто, де є паливо і скільки коштує. Ось якою була ситуація станом на 28.02.2022 року.
Багато автолюбителів їздили в сусідню Молдову заправляти свої авто. Але не всі могли собі це дозволити. Так тривало десь півроку. І тільки тоді ринок почав поступово стабілізуватися і наповнюватися.
А зараз власники авто почали знову дивуватися, бо вартість палива поповзла вниз. Так триває вже три місяці. Ось скільки коштує паливо в Болграді станом на 4 квітня2023 року.
У грудні минулого року, за даними консалтингової групи А–95, середня вартість в Україні літру 95-го бензину коштувала понад 52 грн, то нині середній цінник на стелах АЗС становить трохи більше 47 грн. Подешевшали й інші види пального: літр дизпалива із 55 гривень здешевшав до майже 48. А найбільше впав у ціні автомобільний газ: із майже 30 гривень до 22 гривень за літр.
Традиційно весною ціни на паливо підвищуються, бо в країни стартує посівна кампанія. Цього ж року такого явища ми не спостерігаємо.
Завдяки Центру громадянського моніторингу і контролю нам вдалося дізнатися, що відбувається на паливному ринку України і які ціни чекати.
Вартість пального в Україні протягом останнього року напряму прив’язана до цін у Європі. До повномасштабної війни 70% всіх обсягів бензину до України завозили з білоруських НПЗ, від 24 лютого 2022 постачання припинилось. Нині більшість пального до України потрапляє з Європи.
Протягом останніх місяців, на фоні світового падіння цін на нафту, у світі стрімко знижується і вартість пального. Що неодмінно відображається і на цінах на українських АЗС. Допомогли знизити ціни і самі українські постачальники пального.
“Ми дуже гарно підготувалися до антиросійських санкцій, які були введені з 5 лютого у Європі, введено ембарго на імпорт російських нафтопродуктів, відповідно, уряд ще наприкінці жовтня звернувся до трейдерів із закликом формувати запаси, щоб мінімізувати перебої або якісь кризові явища. В результаті, ми маємо гарні запаси. За січень–лютий на ринку було пального більше, ніж у довоєнні місяці 2022 року”, — повідомив директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн в ефірі національного телемарафону.
Крім потужних запасів пального, зберігати бензинову стабільність допомагає і диверсифікація імпорту. Приміром, у лютому цього року вперше в історії Україна домовилась про імпорт дизпалива з США. Поставки йдуть не напряму до України: спочатку танкери з дизпаливом прямують до портів у Гамбурзі, а слідом – до терміналів у Польщі.
Загалом, українському паливному ринку вдалось успішно пережити усі виклики воєнного часу: обстріли нафтобаз та НПЗ, дефіцит пального, та різкий “генераторний” стрибок попиту на бензин та дизпаливо внаслідок блекаутів.
Експерти, зокрема й гравці ринку, прогнозують подальше зниження вартості пального. Запасів нині стільки, що навіть посівна цього року не приведе зростання цін.
На їх думку, за нинішніх умов, паливна криза минулого року не повториться.
Попри сприятливу ситуацію на ринку, розслаблятись поки не варто, вважає директор консалтингової групи «А95» Сергій Куюн.
«Маємо тримати ринок палива постійно «залитим». Ми маємо ще додатково його диверсифікувати наскільки це можливо і створювати ще запаси», – зауважив він під час дискусії у Медіацентрі Україна – Укрінформ. Крім того, Сергій Куюн наголосив, що сьогодні потрібно думати над поновленням внутрішнього виробництва. Адже це, за його словами, зменшить попит на імпорт та, як бонус, створить нові робочі місця.
Тетяна Терзі