В понеділок власники приватних домоволодінь в селі Виноградівка Болградської громади в своїх поштових скриньках або просто в щілинах воріт знайшли квитанції від Болградського управління газового господарства про сплату коштів за технічне обслуговування газового обладнання житлового будинку – у когось було 400 грн, у когось – 500 грн. Про це повідомляє видання «Махала» з посиланням на місцевих жителів, які просили допомогли розібратися в цій ситуації.
Квитанції рознесли працівниці газового господарства, причому навіть в ті дома, де зараз ніхто не живе. Але широкого сповіщення про відключення газопостачання в селі не було. За словами старости Ольги Наумової, старостат повідомили в понеділок, і вони лише встигли розмістити інформацію в місцевому чаті в Вайбер, але багато людей не підписано на нього. Оповістити широко населення про відключення газу в селі просто не встигли. Тому, коли в середу в домах зникло газопостачання, більшість мешканців про причину навіть не знали та не були до цього готові. В цей день з 18 до 21 години в селі також було відсутнє електропостачання, тому мешканці залишилися без газу, світла і води, бо в більшості домів її качає гідрофор, який живиться від електрики. Найбільш уразливими виявилися пенсіонери та сім’ї з дітьми.
На сайті Болградської міської ради інформація з’явилася 20 серпня, за день до відключення. Там повідомлялося, що «Миколаївським ЛВУМГ планується проведення ремонтних робіт на ГРС Виноградівка 21 серпня 2024 року – з 08.00 до 19.00. На час виконання вогневих робіт газопостачання споживачів села Виноградівка буде припинено. Пуск газу буде виконуватись Болградським УЕГГ з всіма вимогами правил безпеки систем газопостачання 22 серпня 2024 року – з 09.00 год».
Також говорилося про те, що під час відновлення газопостачання буде проводитесь перевірка:
наявності договору на технічне обслуговування внутрішньо будинкових газових мереж та газового обладнання та відсутності заборгованості за цим договором;
відсутність заборгованості за послуги з розподілу природного газу;
відповідність системи газопостачання житлового будинку проєктній та виконавчо-технічній документації.
В повідомленні не вказувалося на основі якої нормативної бази чи наказів представники газового господарства мали заходити в дома і робити перевірку, тим більше вимагати договори на технічне обслуговування.
Але по факту, більшість села станом на ранок 23 серпня досі залишається без газопостачання. Люди обурені. Самі дисципліновані пенсіонери пішли платити за технічне обслуговування до відділення пошти, бо боялися залишитися без газу – навіть ті, хто не мають заборгованості перед газовиками ні за природний газ, ні за його транспортування.
Працівники газового господарства розрили велику яму в центрі села, яка поки залишається без змін і несе небезпеку руху.
Графіка підключень домів немає, як немає ніяких повідомлень, коли відбудеться пуск газу. Багато людей працюють в місті та не зможуть фізично бути дома і пустити газовиків на територію домогосподарства.
Більшість людей вважають так звану третю платіжку за технічне обслуговування незаконною, бо ще на початку року багато ЗМІ писало, що це стосується тільки мешканців багатоквартирних будинків. А більшість користувачів газу, як і раніше, будуть отримувати дві платіжки, бо облгази вже давно заклали оплату ТО в платіжку за розподіл газу.
Тарифи на роботи з обслуговування внутрішньобудинкових мереж мало встановити й докладно розписати НКРЕКП. Після цього тарифи мали опублікувати на своїх ресурсах облгази. Але ні на сайті НКРЕКН, ні на сайті Одесагаз ми тарифи з ТО не знайшли. Але знайшли Постанову Національної комісії про затвердження Типового договору на технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання багатоквартирного будинку.
Виникає питання наскільки законні дії представників Болградського управління газового господарства, які, за словами мешканців села Виноградівка, користуючись своєю монополією, просто незаконно вимагають гроші у людей. Для пенсіонерів зараз викласти в середньому 400 грн незаплановано – це удар по бюджету.
Відключення газопостачання, відсутність графіків та комунікації з владою та мешканцями викликало неабияку соціальну напругу в селі та ще й в умовах воєнного стану.
Інтернет-видання «Махала» надіслала запит на інформацію до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) з проханням роз’яснити, хто має сплачувати так звану третю платіжку, чи стосується це мешканців приватних домоволодінь, скільки коштує ТО, а ще наскільки законні дії в такому випадку представників Болградського газового господарства з вимогою оплатити технічне обслуговування.
Нагадуємо телефон «Гарячої лінії» НКРЕКП 044 207-19-31