Інтернет-видання Бессарабії
Пошук

Цікавий факт: головним інженером Антонівського мосту на Херсонщині виявився уродженець села Кубей

27 Грудня 2023 17:01
Ганна Ковальова
Цікавий факт: головним інженером Антонівського мосту на Херсонщині виявився уродженець села Кубей

24 грудня один з найвідоміших мостів України Антонівський мав відзначити 38-річчя з дня зведення, але натомість російська армія підірвала його на світанку 10 листопада 2022 року, коли тікала з правобережної Херсонщини. Виявилося, що головним інженером в період будівництва Антонівського мосту був уродженець села Кубей Афанасій Дерменжи. На своїй сторінці у Фейсбуці інженер розповів про секрети будівництва, свої почуття та надії на відновлення свого дітища.

Але для початку трішки історії.

Що відомо про міст?

24 грудня 1985 року на правобережжі відбулася церемонія відкриття руху мостом та урочистий мітинг. Як повідомляє незалежне херсонське медіа “Мост”, питання будівництва цього об’єкту порушувалося керівництвом Херсонської області ще з 70-х років.

Перший камінь Антонівського мосту заклали у 1977 році. Будівництво мосту тривало 8 років. При зведенні опорних конструкцій виникали певні проблеми – у зв’язку з особливостями річкового дна. Проте міст вийшов міцний – з розрахунком на можливе збільшення транспортного потоку в майбутньому.

Довжина споруди разом із насипною бруківкою над олешківськими плавнями по завершенню будівництва склала близько 10 кілометрів. Протяжність головного мостового переходу через Дніпро становила 1330 метрів, моста через Конку – 330 метрів.

До свого 37-го дня народження міст не достояв трохи більше як місяць.

Спогади інженера

24 грудня 1985 р. на правому березі річки Дніпро відбулися церемонії відкриття автомобільного руху мостом. На церемонії відкриття мосту зібрався численний мітинг мешканців міста Херсона та Олешок, колективи будівельних організацій, керівники області та міста Херсона. В урочистій обстановці під звуки духового оркестру перерізали червону стрічку керівники області та передовики будівництва мосту. Міст був відкритий. Здійснилася багаторічна мрія мешканців Херсона та Олешок.

Антонівський міст.

Як багато звуків у цих двох словах. Я й досі чую відлуння вибухів на мосту. Після вторгнення Росії в Україну Антонівський міст став легендою. Про цей міст дізнались не тільки в Україні, Росії, але також у всьому світі. Сьогодні Антонівський міст у всіх на вустах. Вдячні люди пишуть книги, наприклад, книгу видано у 2017-му році «Проспект на Дніпром», складають вірші, прославляють у піснях, знімають кінофільми, наприклад Фільм мого онука Сергія Зейналова «Лишатися не можна». На згадку про Антонівський міст Національний банк України випустив пам’ятну монету Антонівський міст.

Легендарний Антонівський міст героїчно чинив опір у нерівному бою і був сильно поранений, частково зруйнований. Коли бомбили міст, а він не розвалювався, то багато людей це помічали і запитували: Який феномен закладений у його конструкцію? Так, це унікальна споруда під назвою Мостовий перехід через річку Дніпро біля міста Херсон завдовжки 10 км. Сюди входить два мости через р. Дніпро та р. Конка, два автомобільні та один залізничний шляхопроводи, плаваючий насип на лівому березі заввишки 5,6 м. Перетинає болото глибиною 18 м, протяжністю 3 км. Це складний комплекс штучних споруд.

Багато людей при зустрічі зі мною ставлять три питання:

1. Який мій моральний стан і як я реагую на те, що відбувається?

2. Що закладено у конструкції мосту, що його довго не могли зруйнувати?

3. Чи зможемо ми відновити наш улюблений міст?

На перше запитання я відповідаю: Як може реагувати людина, коли бачить, що її дітище знищують? Природно включаються негативні емоції та накладається відбиток на психічний стан.

На друге питання: На стійкість моста впливає конструкція та закладений коефіцієнт міцності. Сама конструкція мосту складається із залізобетонних блоків ПРК-3, на естакадній частині та пустотілих блоків коробчатого перерізу в русловій частині Дніпра, об’єднаних попередньо напруженими канатами у 4 ряди по 48 штук. Залізобетонні блоки висять на канатах. Під час руйнування однієї частини мосту конструкцій утримують інші канати. Також при будівництві лівобережного насипу передбачено його кріплення залізобетонними решітками із залізобетонних гірлянд, заповнені великим щебенем, щоб уникнути розмиву високою водою при підтопленні з Каховського водосховища. Після руйнування Каховської ГЕС наша споруда витримала і чудово впоралася зі стихійним явищем.

На третє запитання: Я сподіваюся, що міст та прилеглі споруди відновлять. Наука не стоїть на місці, з’являються нові технології, і наш міст знову з’єднає правий берег із лівим, і знову радуватиме мешканців області та довго служитиме народному господарству України.

Поділитись
Зараз читають