З березня цього року комунальне підприємство «Водоканал» Ренійської міської ради запровадило плату за абонентське обслуговування всіх споживачів, незалежно від того, проживають вони у багатоквартирних будинках чи приватному секторі. Містяни одразу ж охрестили це нововведення платою за «транспортування води» – за аналогією з платежами за транспортування газу.
Як і слід очікувати, це рішення викликало обурення серед абонентів. Тим більше, що воно збіглося за часом з черговим підвищенням тарифів за воду та каналізацію: було 15 грн за кубометр, стало 27. Що цікаво, тариф за послуги централізованого водовідведення (каналізацію) насправді встановлені у розмірі 34 грн за кубометр, проте міськрада прийняла рішення, щоб населення оплачувало їх із розрахунку, як і за послуги централізованого водопостачання – 27 грн/куб м. Різниця між встановленим тарифом та реально оплаченими абонентами сумами покриватимуться за рахунок коштів міського бюджету.
Але повернемося до так званої абонплати. Для тих, хто користується послугами централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, вона становить 19,22 та 18,60 грн. Складаємо їх та отримуємо 37,82 грн – саме таку суму тепер має щомісяця платити кожен абонент «Водоканалу» незалежно від обсягу використаної води та злитих стоків. Директор підприємства Валерій Онищенко пояснив, що плата за абонентське обслуговування включає витрати «Водоканалу» на ведення обліку споживачів, нарахування та стягнення плати за спожиті комунальні послуги (тут слід зазначити, що це підприємство займається і невластивою йому функцією – вивозить сміття), здійснення розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами та іншими функціями, пов’язаними з обслуговуванням абонентів.
До того ж, з червня цього року у «Водоканалі» запрацювала нова програма обліку послуг та платежів абонентів, суть якої зводиться до того, що якщо раніше абоненти платили за послуги підприємства на окремі рахунки, то тепер кожен споживач матиме один особовий рахунок. Тобто кожен абонент повинен самостійно підсумовувати, скільки і за які послуги «Водоканалу» він платить і вносити її одним платежем. Це нововведення викликало бурю обурення, зокрема, серед людей похилого віку, які звикли платити за окремими книжками. Незручності зазнали і ті, хто платить за послуги онлайн через банківську програму. Наприклад, автору цих слів довелося повозитися, поки у ручному режимі вдалося ввести в платіжний шаблон мобільного банківського додатку поточні і попередні показання лічильника, помноживши їх на тариф і приплюсувавши до них так звану абонплату. Виглядало це приблизно так: 496-492 = 4 куб. * 27 = 108 (вода) + 108 (каналізація) + 37,82 (абонплата) = 253,82. Звичайно, всю цю ручну роботу можна не робити, але коли настане час платити за черговий місяць, попередні показання можна елементарно забути, а в шаблоні платіжки вони не фіксуються. Коли працювала стара програма обліку послуг та платежів на різні особові рахунки, попередні показання лічильника відображалися у банківському додатку автоматично, що було дуже зручно.
Тим часом, «Водоканал» має намір і надалі продовжувати вносити зміни до своєї роботи. В підприємстві повідомили, що в найближчому майбутньому планується закрити касу підприємства, тому що дехто вважає, що через неї, цитуємо, «гроші крадуть». Хоча платити через касу дуже подобалося саме пенсіонерам, оскільки на відміну від оплати через банк тут не було комісії.
Ренійці, яким категорично не сподобалися всі ці нововведення, на початку серпня через соцмережі оголосили про необхідність прямого діалогу з керівництвом міста з усіх цих питань та закликали всіх небайдужих у конкретні день та час зібратися біля будівлі міськради. Люди прийшли. До них вийшов міський голова Ігор Плєхов. Мер звернув увагу містян, що тарифи на послуги водопостачання та водовідведення перед березневим підвищенням цього року востаннє піднімалися у 2019 році – з 12 до 15 гривень за куб. При цьому ціни на електроенергію та ПММ за ці чотири роки підвищувалися не раз. Мешканці запитали мера: а чому в Ізмаїлі вода дешевша? І отримали відповідь: чим більше абонентів, тим нижча собівартість послуг. Ігор Плєхов навів приклад села Новосільське, де централізованим водопостачанням користуються лише багатоповерхові «болгарські» будинки на вул. Будинок відпочинку, дитячий садок «Мартічка» на тій же ж вулиці, а також школа. Тобто абонентська база невелика і, відповідно, міськвиконком був змушений підняти тариф на воду у цьому селі, який порівняно з ренійським «астрономічний» – 40 грн за куб.
На зустрічі з міським головою мешканці не забули висловити своє невдоволення тим, що, згідно з нововведеннями, оплата за різні послуги «Водоканалу» надходить одним платежем. Зазначимо, що ренійці незадоволені не тільки цим: як виявилося, сума, що надходить таким чином на рахунок, розподіляється насамперед на погашення боргів за ті чи інші послуги, якщо такі є. Наприклад, у абонента через фінансові труднощі утворився борг за вивіз сміття, але він намагається вносити хоча б поточні платежі за воду та каналізацію. Однак, за новими правилами, грошима абонента в першу чергу погашатиметься борг за вивезення сміття. Відповідно, у цьому випадку накопичуватиметься вже новий борг – за воду та каналізацію. І кому це може сподобатися? Нікому.
За результатами цієї зустрічі Ігор Плєхов доручив керівництву «Водоканала» вивчити зауваження мешканців міста та зробити відповідні висновки. Тому наступна зустріч відбулася вже з директором підприємства Валерієм Онищенком. Найбільш радикально налаштовані абоненти заявили, що категорично не згодні платити так звану абонплату, яка, за словами економіста КП Ніни Дерменжи, спрямовується на зарплату працівникам абонентського відділу, касирів, контролерів та юриста – у повній відповідності до норм нового законодавства. Виходячи з цього, скасовувати її ніхто не буде. Однак на компроміс керівництво «Водоканалу» все ж таки пішло. Але в іншому питанні. Валерій Онищенко повідомив, що оскільки більшість абонентів категорично проти внесення платежів на єдиний рахунок та спрямування їх насамперед на погашення боргів, це правило буде переглянуто.
Робота «Водоканалу», тарифи та взагалі все, що пов’язано з його діяльністю, ренійці справді сприймають дуже болісно. Часто доводиться чути критику на адресу особисто директора Валерія Онищенка. Чому навколо цього підприємства постійно така соціальна напруженість і що можна зробити, щоб примирити городян із «Водоканалом»? Це питання журналіст інтернет-видання «Махала» поставив міському голові Рені.
«Не вдасться примирити. Це одвічна проблема. Ось дивіться: зараз тариф встановлений один – 27 грн за кубометр, а вартість електрики вже піднімають на 20%. І хочеш не хочеш, у майбутньому знову виникне питання зміни тарифів. Також хочу сказати, що цього року ми жодного разу «Водоканал» не дотували, хоча він займається невластивою для нього функцією – вивозить сміття. Це для підприємства є збитковим. Чому цим не опікується ЖКС? Тому що вона не є прибутковою організацією. “Водоканал”, до речі, не хоче займатися сміттям, але я його змушую», – відповів Ігор Плєхов.
Щодо Валерія Онищенка, він, за словами мера, прийшов на підприємство, вже будучи не бідною людиною, бізнесменом.
«Може, пішов би вже давно з цієї посади, але він командний гравець, тобто він у моїй команді. І хочу вам сказати, він чудовий керівник. Люди не розуміють, що завдяки злагодженій роботі співробітників «Водоканалу» у нас сьогодні є вода у крані та працює каналізація. Це дуже важка праця. І охочих прийти туди працювати, за 10 тисяч грн зарплати пірнати у фекалії немає. Чи хтось погодиться працювати на зборі сміття на машинах, коли в них камінням кидають, йдуть з вилами, собак нацьковують? А ці нові машини треба зуміти утримувати, сьогодні приходить купа перевірок», – сказав на завершення Ігор Плєхов.
Фото: канал «Новини Рені»