Статистика шлюбів і розлучень, народжень та смертності, послуги ДРАЦС та зміни, прийняті з початку повномасштабної війни, – ці та інші питання були висвітлені в бесіді журналістки інтернет-видання «Махала» з начальницею Ізмаїльського відділу державної реєстрації актів цивільного стану в Ізмаїльському районі Наталією Івановою. Цей відділ обслуговує територію колишнього Ізмаїльського району – місто Ізмаїл, Саф’янівську та Суворівську громади. Підпорядковується він Південному міжрегіональному управлінню міністерства юстиції у м. Одесі.
Валентино Павлівно, розкажіть про послуги, які надає ваш відділ?
Ми реєструємо народження, смерть, шлюби, розлучення, зміну імені, вносимо зміни до актових записів, а також їх оновлюємо. Найскладніше у нашій роботі, на мою думку, це виправлення помилок в актових записах.
Помилки могли закрастися під час перекладу прізвища з російської мови на українську. Міг спрацювати і людський фактор, коли всі актові записи з 1945 по 2008 роки вносилися нами до реєстру у позаурочний час. Помилки зустрічаються і в старих документах, які писали вручну. А потім ці відомості вносилисьдо реєстру відповідно до паперового носія.
Але найбільша робота, якою ми зараз займаємось, це проставлення апостилю.
Що таке апостиль? Навіщо він потрібний?
Апостиль – це спеціальний штамп, який підтверджує дійсність підписів, статус осіб та печаток. Він проставляється на українських документах, які будуть використовуватись за кордоном на території країн-учасниць Гаазької конвенції. Справа в тому, що у всіх державах, де сьогодні перебувають наші громадяни, є така вимога.
Документи на апостиль приймаємо з 2018 року. Тобто все, що видавалося до цього, необхідно оновити. Попит на цю послугу зараз великий – щомісяця ми надсилаємо до міністерства юстиції близько 400 документів. На отримання апостилю потрібно два-три тижні, раніше на все йшло кілька днів.
Скільки часу у відділі зберігаються актові записи?
У нашому архіві документи зберігаються 75 років, тобто найперші датуються 1948 роком. Після закінчення вказаного терміну ми передаємо паперові носії на постійне зберігання до Державного архіву Одеської області. З цього моменту вони втрачають статус конфіденційності, отримати необхідну інформацію по ним може будь-яка людина.
Валентино Павлівно, що змінилося у роботі ДРАЦС за час повномасштабної війни?
Став діяти принцип екстериторіальності. Наразі реєстрація народження, смерті, шлюбів та розлучень не прив’язана до місця проживання. Людина може звертатися до будь-якого відділу країни, їй не мають права відмовити. Але видати документ людині, зареєстрованій в іншому районі, я можу лише після того, як колеги все перевірять.
Є зміни і у веденні реєстру. У зв’язку з тим, що через війну знищуються документи, тепер до всіх електронних записів ми додаємо фотографії паперових носіїв.
Чи володіє зараз ваш відділ точною статистикою чисельності населення міста та району?
Ні. Ми можемо лише сказати, скільки народилося та скільки померло. І то лише щодо громадян, зареєстрованих нашим відділом.
Як повномасштабна війна позначилася на кількості одружень?
До коронавірусу ми щорічно реєстрували близько 1000 шлюбів, під час епідемії ця цифра знизилася. Наразі шлюбів реєструється ще менше. Наведу показники останніх трьох років: 2021 р. – 649, 2022 р. – 576, 2023 р. – 453. За чотири місяці цього року у нас зареєстровано 94 шлюби.
Це мало для нашого відділу. Раніше з серпня до кінця осені ми мали 100 і більше реєстрацій на місяць. Найменша місячна кількість, на моїй пам’яті, була 50-60 одружень. Зараз у нас приблизно 21-22 реєстрації на місяць.
Як ви вважаєте, із чим це пов’язано?
Насамперед, з тим, що багато людей виїхало за кордон. Інша причина – не у всіх чоловіків є військовий документ, а він передбачений заявою.
Ця вимога постала не сьогодні. При оформленні заяви про державну реєстрацію шлюбу заповнюється анкета. У ній завжди був пункт «Відношення до військової служби». До воєнного стану ми військовий квиток чи приписне посвідчення не вимагали, просто писали «документ не пред’явлено». Але сьогодні всі чоловіки повинні бути з цими документами.
Не заперечую навіть якщо мені дають військовий квиток радянського зразка. Я записую номер документа, військове звання і на цьому все. Але якщо людині, наприклад, 35 років, а вона прийшла до нас із приписним посвідченням, то це рівнозначно тому, як прийти зі свідоцтвом про народження замість паспорта.
Після реєстрації шлюбу в семиденний термін ми зобов’язані направити до територіального центру повідомлення про те, що такі-то громадяни зареєстрували шлюб. І ми завжди так повідомляли. До того ж, в обласному територіальному центрі сьогодні є можливість через реєстр самостійно отримувати цю інформацію.
Чи діятиме Е-шлюб?
Поки що з цього приводу немає жодних змін у законодавстві, хоча у нашій програмі вже з’явилися пункти, пов’язані з Е-шлюбом. У нашому департаменті кажуть, що така реєстрація почне здійснюватися у найближчі місяці. Але як це точно відбуватиметься, ми поки що не знаємо.
На сьогоднішній день пари, які подали заяви, мають витримувати місячний термін?
У зв’язку з військовим станом він може бути скорочений. Наречений та наречена при заповненні анкети в якості поважної причини для скорочення місячного терміну можуть поставити галочку в пункті «Загроза для життя». Ми вважаємо, що зараз є загроза життю у зв’язку з військовим станом. Дату реєстрації можуть вибрати будь-яку.
Як зараз відбуваються церемонії одруження?
Повних урочистих реєстрацій дуже мало. Люди здебільшого кажуть, що не час для урочистостей. Реєструються скромно, без великої кількості гостей та музики.
Але є й пари, які одружуються помпезно, весело, з розмахом. Під час подання заяви через Дію електронний ресурс пропонує заявникам провести церемонію з елементами урочистості – обміном кільцями, вітанням батьків, рушником, короваєм та музикою. Дехто і вибирає все на повну.
Чи є якісь особливі умови для військовослужбовців, які бажають одружитися?
З початку повномасштабної війни наречений може оформляти заяву, перебуваючи на фронті. Командир підтверджує його підпис. Заява відправляється нареченій, вона приходить до нас. Хоча це і не передбачено правилами, ми все ж таки просимо дівчину зв’язатися з коханим по відеозв’язку, щоб переконатися, що він живий-здоровий. Ми його вітаємо з тим, що він стане нареченим, повідомляємо, що ухвалили його заяву. Після реєстрації шлюбу наречена знову зв’язується з ним, ми вітаємо вже з реєстрацією шлюбу, показуємо свідоцтво. Але таких реєстрацій у нас було лише три.
У більшості випадків молоді подають заяви через Дію, а на саму реєстрацію військовий приїжджає до міста. Цей варіант мені більше до вподоби.
А ще реєстрація може бути взагалі без молодят. Законодавством передбачено, що акт про реєстрацію шлюбу може скласти і командир. Потім цей акт вирушає до найближчого відділу державної реєстрації, де реєструється без присутності нареченої. У нас такий випадок був лише один, і ця пара вже розлучилася.
Як реєструється шлюб у ситуаціях, коли один із молодят позбавлений можливості прийти до відділу з якоїсь причини?
За останні три роки таких випадків не було, але раніше вони мали місце. Законодавством передбачено подання заяви по довіреності. До людини, яка не може прийти до відділу, приїжджає нотаріус, вони складають заяву. Підпис заявника підтверджується нотаріусом. Після цього партнер приносить нам від лікаря довідку про те, що людина не може пересуватися. Ми складаємо актовий запис і для реєстрації виїжджаємо до нього – наприклад, до лікарні, де він лежить.
Так само чинимо в ситуаціях, коли наречений перебуває у СІЗО. У березні цього року ми мали таку реєстрацію.
Чи реєструються зараз шлюби з іноземцями?
Так, але їх дуже мало. Торік було до п’яти, цього року, можливо, буде трохи більше. Колись їх було багато – до 60 за рік.
На мою думку, іноземцю в Україні зараз легко одружуватися. Головною вимогою щодо нього є його законне перебування на нашій території. Колись вони мали подавати документи про своє сімейне становище, а тепер, за нашим законодавством, просто повідомляють нам, що не перебувають у шлюбі за кордоном. І ми це не можемо перевірити.
Чи користується зараз попитом така послуга як шлюб за добу?
Попит на шлюб за добу невеликий – з початку року було лише вісім реєстрацій.
Яка ситуація в районі із розлученнями?
У РАГСі можна отримати розлучення лише у випадку, якщо в сім’ї немає малолітніх дітей та бажання розлучитися обопільно. Наявність у чоловіка військового документа є обов’язковим.
Статистика з розлучень через Ізмаїльський відділ має такий вигляд: 2021 р. – 61, 2022 р. – 63, 2023 р. – 44. І за чотири місяці цього року було зареєстровано 16 розлучень.
В інших випадках пари розлучаються в судовому порядку. А оскільки суд надсилає нам рішення, щоби ми поставили відповідну позначку про розірвання шлюбу, у нас ця статистика є. Вона така: 2021 р. – 238, 2022 р. – 268, 2023 р. – 179.
Однак ця інформація може бути неповною, оскільки можуть бути рішення інших судів, які до нас не дійшли.
А чи є сьогодні можливість розлучатися через інтернет?
Такої можливості немає.
Яка статистика народжуваності?
За останні роки особливих змін немає. А ось суттєва різниця спостерігалася між 2013 та 2014 роками. Тоді народжуваність із двох тисяч на рік упала мало не наполовину. Смерть і народження йшли поруч із різницею у плюс-мінус 5%.
Ще народжуваність знизилася під час епідемії коронавірусу, зараз на цій відмітці і тримається: 2021 р. – 991, 2022 р. – 881, 2023 р. – 862. Цього року зареєстровано 273 малюків.
Чи проводиться сьогодні реєстрація новонароджених через Дію?
Так, реєстрацію народження батьки можуть проводити через послугу Е-малятко в Дії. Вони заповнюють заяву, підписують її цифровими підписами. Заява надходить до нас, ми уважно перевіряємо всюінформацію, якщо помилок немає, реєструємо актовий запис. Будь-хто із батьків може прийти до відділу та забрати свідоцтво про народження.
Яка статистика щодо смертності?
Вона перевищує народжуваність більш ніж удвічі: 2021 р. – 2173, 2022 р. – 1829, 2023 р. – 1789. Цього року зареєстровано 604 смерті. Більшість із померлих – люди похилого віку.
Як багато людей за останні роки змінювали ім’я та прізвище?
До війни було трохи більше, а зараз зовсім мало. 2021 р. – 41, 2022 р. – 18, 2023 р. – 29, цього року – 6. У ці дані входить зміна як імені, так і прізвища і навіть по батькові. Ми це не поділяємо. Послуга називається “Реєстрація зміни імені”. До речі, при зміні імені також необхідно заповнювати графу «Відношення до військової служби».
Валентино Павлівно, можете озвучити тарифи на послуги вашого відділу?
Є таке поняття як «державне мито», воно оплачується обов’язково відповідно до декрету кабінету міністрів. Подання заяви на шлюб коштує 85 коп., отримання повторного свідоцтва – 51 коп., внесення змін під час видачі свідоцтва – 34 коп.
Ці розцінки дуже низькі, тому було видано наказ Міністерства юстиції про надання відділами додаткових платних послуг. Так, складання будь-якої заяви коштує 137 грн, пошук актового запису – 183 грн, видача запрошення на реєстрацію шлюбу – 137 грн, апостиль для фізосіб – 51 грн. Якщо ж наречені подають заяву через Дію, то це коштуватиме 85 коп.
Державна реєстрація народження та смерті безкоштовна, але за складання заяви ми можемо взяти 137 грн.
Як мешканці віддалених населених пунктів можуть подавати заяви на реєстрацію?
Вони мають можливість робити це через ЦНАП (центр надання адміністративних послуг). Але скажу, що ЦНАПи при Ізмаїльській міській та Саф’янівській сільських радах у цьому плані не затребувані, оскільки знаходяться близько до нашого відділу. А ось Суворівська селищна рада приймає у невеликій кількості заяви від громадян та пересилає їх нам. Але в переважній більшості випадків люди з віддалених населених пунктів все одно приїжджають до Ізмаїлу.
Валентино Павлівно, що б ви хотіли побажати мешканцям Ізмаїльщини?
Мешканцям міста та району хочу побажати, щоб вони спокійніше до всього ставилися. Співробітники нашого відділу не зацікавлені в тому, щоб створювати будь-які перепони при видачі тих чи інших документів. Навпаки, ми робимо все, щоб ви отримали їх у максимально короткі терміни. Але, на жаль, бувають ситуації, коли не все залежить від нас.
Дуже дякую за приділений час та інформацію, яку ви нам надали.