Інтернет-видання Бессарабії

«Ми працювали з ентузіазмом і за покликанням»: ветеран педагогічної праці із села Плавні Ренійської громади Марія Стою про час та про себе

15 Грудня 2024 14:01
Микола Григораш
«Ми працювали з ентузіазмом і за покликанням»: ветеран педагогічної праці із села Плавні Ренійської громади Марія Стою про час та про себе

Марія Іванівна Стою мріяла стати вчителькою з дитинства. Каже, що їй зараз важко сказати, що більшою мірою вплинуло на її вибір: те, що була найстаршою серед п’яти дітей у сім’ї (чотирьох сестер та брата) й допомагала їм з уроками, або тітка, сестра батька, яка була педагогом і стала для неї прикладом для наслідування. «Давати дітям знання, ділитися досвідом, радіти разом із ними їхнім успіхам – що може бути прекраснішим!», – з почуттям каже Марія Іванівна. Про основні віхи своєї біографії та що, на її думку, набула і що втратила сучасна школа порівняно з минулою системою освіти ветеран педагогічної праці Марія Стою розповіла журналісту видання «Махала».

«Добре, якщо вона так хоче, то ми залишимо її»

Маленькій Марії був лише рік, коли вона з батьками переїхала з Рені до рідного села Плавні, де вона й живе практично все своє життя. Спокійна, врівноважена, з доброзичливою усмішкою на обличчі – саме такою знають свого вчителя її учні, яких вона виховала не одне покоління.

«Я народилася у грудні і, виходить, сім років мені виповнилося на два місяці пізніше, ніж одноліткам. Коли настав час йти до школи, мене не взяли, бо до 1 вересня повних років мені було лише шість, а подружка моя пішла. Можете собі уявити, як я засмутилася, коли мама сказала, що вона вже школярка і не гратиме зі мною – я навіть розплакалася! І мама вирішила повести мене до школи, де директором була її однокласниця Марія Миколаївна Григор. Марія Миколаївна сказала: “Добре, якщо вона так хоче, то ми залишимо її”. Це було наприкінці вересня. Так я й почала ходити до школи. Вчитися мені дуже подобалося, і коли я приходила додому, то займалася зі своїми трьома сестричками, які були моїми ученицями. Я їх навчала і читати, і писати. Як зараз пам’ятаю, тоді була велика така книга «Моя перша вчителька» – румунською та російською мовами, з барвистими ілюстраціями, яку я із задоволенням читала і вже тоді твердо вирішила, що коли виросту, обов’язково стану вчителькою», – згадує вона.

«Дуже любила вчитися і дуже любила історію»

За спеціальністю Марія Іванівна – учитель історії. Чому обрала саме цей напрямок?

«У мене був чудовий учитель Володимир Федорович Кічук, якого уже немає з нами, він і прищепив мені любов до історії. З моїм чоловіком ми навчалися в одному класі і любили ставити Володимиру Федоровичу різні питання, навіть після уроку залишалися, і він завжди приділяв нам час і із задоволенням відповідав», – продовжує моя співрозмовниця.

Після 8-ми класів вона доучувалась у селі Новосільське, де була середня школа, закінчивши яку у 1966 році поїхала до Кишинева вступати до університету на історичний факультет, на який був великий конкурс – 17 осіб на місце.

«Вступати ми поїхали з моїм однокласником Петром Васильовичем Дахиною, якого багато хто добре знає, він працював головою СВК «Світанок» та сільським головою нашого села, але він тоді не вступив, а я вступила. Я з ностальгією згадую студентські роки, дуже любила вчитися та дуже любила історію. А приваблювала мене ця наука тим, що давала можливість дізнаватися, що було раніше, які події, і не лише в країні та світі, а й у нашому селі – мені завжди це було цікаво. Але при цьому я неодмінно хотіла стати учителем та обов’язково працювати у селі – не в місті. І саме у моєму селі, яке я дуже любила та люблю. Коли я була студенткою, із задоволенням розповідала однокурсникам про моє рідне село Плавні да так, що всі хотіли побачити на власні очі, яке воно чудове. Коли приїжджала додому, то обов’язково з двома-трьома дівчатками, своїми подругами з курсу, і всім їм дуже подобалося наше село, його розташування на березі озера, наша широка центральна вулиця – тоді, у 60-ті роки, не скрізь так було», – згадує Марія Стою.

«Якщо ти цей клас взяла до рук, значить, будеш добрим педагогом»

У той час не було безробіття. Отримавши диплом, молодий фахівець міг не перейматися майбутнім працевлаштуванням, воно гарантувалося державою.

«Для істориків було дуже багато вільних місць: не лише вчителями у школах, а й у профтехучилищах, технікумах, музеях. Мені, наприклад, запропонували залишитися в Кишиневі та працювати в академії, бо я вчилася добре, без жодної трійки. Коли нам дали список усіх вакансій, щоб ми могли вибрати, виявилося, що в Україні їх було лише кілька і дуже далеко від мого села. Тому я вирішила зупинитися на Молдові й обрала село Пеліней Кагульського району, оскільки воно з усіх, що пропонувалися, було найближчим до Плавні. Почавши працювати у школі, я потім приїжджала додому майже щотижня. Дуже добре пам’ятаю свій перший урок. У тій школі було три п’ятих класи, в одному з яких діти були галасливими, неслухняними, і мені дали саме його. Директор попередив, що він непростий. Коли я зайшла до них, він залишився біля дверей, щоб увійти, якщо діти не слухатимуться мене. І ось він мені потім розповідав, що дуже здивувався, коли в класі настала тиша на весь урок. Я вже не пам’ятаю, що розповідала учням, але це так зацікавило їх, що слухали мене дуже уважно. Після уроку директор мені сказав: «Якщо ти цей клас взяла в руки, то будеш гарним педагогом», – згадує Марія Іванівна.

Відпрацювавши там три роки, у нашої героїні з’явилася можливість переїхати до Новосільського Ренійського району, де працювала вчителем історії шість років. У неї вже була сім’я, з чоловіком Костянтином Івановичем Стою жили по орендованих квартирах, а потім купили будинок у Плавні та остаточно влаштувалися у рідному селі. Рік працювала піонервожатою і мала шість годин історії на тиждень. Згодом директор школи Олександр Олександрович Корецький запропонував їй стати завучем.

«Я не хотіла, тому що мій чоловік, якого багато хто пам’ятає через роботу в «Сільгосптехніці»,  був заступником керувника автотранспортом, був зайнятою людиною, до того ж у нього тоді виникли деякі проблеми зі здоров’ям, і мені треба було більше уваги приділяти сім’ї, будинку. Але директор наполягав: «Якщо не погодишся, все життя працюватимеш вожатою і більше годин історії я тобі не дам». Що ж, довелося погодитись. І ось майже 25 років я пропрацювала завучем Плавнінської школи», – ділиться спогадами педагог.

«Був шестиденний робочий тиждень, ми працювали по дві зміни до шостої години вечора»

Зі щирою повагою та теплотою Марія Іванівна згадує своїх шкільних вчителів, які згодом стали її колегами. Наприклад, Ігоря Сергійовича Фініті – він був її класним керівником. Проводив із учнями екскурсії, організував фото- та кіногурток, хор – діти його дуже любили.

«Іноді доводиться чути, що багато вчителів скаржаться на маленьку, на їхню думку, зарплату, на високі вимоги та велику завантаженість на роботі, і що нашому поколінню було легше працювати. Ми були інші, працювали за покликанням і з ентузіазмом, не думаючи про гроші і ніколи не скаржилися. Пам’ятаю, кілька років тому нас, вчителів-пенсіонерів, запросили на зустріч до Дня вчителя. Коли мені дали слово, я торкнулася цієї теми перед колегами. Розповіла, що коли у 1971 році почала працювати, уроки вели у старій школі, де було пічне опалення. Був шестиденний робочий тиждень із групою продовженого дня, ми працювали у дві зміни до шостої години вечора. Коли робочий день закінчувався, додому йшли не одразу, бо проводилися педради, засідання методоб’єднань, комсомольські та партійні збори. І ніколи не було такого, щоб для цього, як іноді буває зараз, переривався навчальний процес – всі засідання тільки наприкінці робочого дня. Крім того, вчителі були задіяні у роботі товариства «Знання»: ми читали лекції у бригадах, на фермах, в автогаражі. І ніхто не скаржився, хоча найчастіше звільнялися лише після 8-9 вечора. На мій погляд, зараз у системі освіти дуже багато змінилося на краще. Подивіться на матеріально-технічне оснащення наших шкіл: комп’ютери, Інтернет, багато різної літератури. Класи відремонтовані, гарні меблі, газове опалення. Як то кажуть, гріх скаржитися. А ось у чому сучасна школа в порівнянні з моїм часом, як мені здається, втратила, то це в тому, що менше приділяється уваги вихованню в дітях доброти, співчуття. Раніше були так звані тимурівці, допомагали людям похилого віку, у школі прищеплювалися навички фізичної праці, була виробнича практика. Восени школярів залучали у колгоспі на збиранні врожаю. І у всьому цьому не було нічого поганого, діти вчилися працювати, що потім дуже допомагало їм у дорослому житті», – каже вона.

«Сподіваємося, що війна скоро закінчиться і ми обов’язково зустрінемося»

Марія Іванівна зізнається, що ще змалку дуже любила читати. Любов до книги, бажання дізнаватися про щось нове з нею і сьогодні, коли вона вже на заслуженому відпочинку. Дуже любить класику, твори молдавських письменників. Ще одне захоплення – в’язання, для якого вона також викроює час.

З онуками

«Ми з чоловіком зараз удвох, наша єдина дочка Ганнуся живе з сім’єю далеко від нас, у Прибалтиці. Її чоловік, з яким познайомилися в Кишиневі, по батькові молдаванин, а по матері латиш, і коли вони одружилися, то через деякий час вирішили переїхати та влаштуватися у Латвії. Вони подарували нам онука Маріуса та онуку Елеонору. Онук і онука, не можу це не відзначити, чудово знають румунську мову, бо дочка із зятем у побуті спілкуються нею. Моя дочка за першим дипломом теж вчитель, закінчила Кишинівський університет, працювала навіть у нашій школі психологом, а вже у Латвії закінчила медичний коледж за спеціальністю психологія та психіатрія та працює лікарем. Раніше донька з сім’єю приїжджали в гості щоліта, але у зв’язку з війною останніми роками не приїжджали, і ми дуже сумуємо за ними. Одне радує, що завдяки сучасним технологіям щодня телефонуємо один одному і спілкуємось по відеозв’язку. Сподіваємося, що війна скоро закінчиться, і ми обов’язково зустрінемося», – каже Марія Іванівна.

Фото надані Марією Іванівною Стоя.

Поділитись
Зараз читають