Міністерство освіти і науки оновило шкільну програму у звʼязку з повномасштабним вторгненням росії. Дітям більше розповідатимуть про війну та про безпеку під час бойових дій.
Про це пише пресслужба МОН.
На уроках історії дітям представлятимуть СРСР як державу імперського типу. Ці оновлення мають на меті увиразнити наскрізні лінії з минулого, які дають змогу пояснити сучасні події.
Також робитимуть акцент не лише на репресіях проти українців, а й на опорі насильству.
Окремий блок буде присвячений російсько-українській війні починаючи з 2014 року. Оновлено перелік термінів/понять, як-от: «присвоєння суверенітету» (у значенні привласнення, захоплення суверенітету УСРР союзним центром), «русскій мір», «рашизм»; замість вислову «політика русифікації» застосовано вислів «політика російщення», який точніше відбиває сутність явища і процесу; уточнено контекст застосування поняття «колабораціонізм».
Програму уроків «Захист Вітчизни» доповнено інформацією про сучасну російсько-українську війну та Героїв цієї війни, про досвід ведення бойових дій.Також оновили рекомендації з військової та медичної підготовки.
На уроках «Основи здоров’я» розширено зміст першого розділу «Безпека і здоров’я людини», який вивчається на початку навчального року в кожному класі. Дітям розкриватимуть питання, що пов’язані з ризиками воєнного часу, зокрема: сигнали оповіщення населення, дії під час повітряної тривоги, обстрілу тощо, надійне і ненадійне укриття, протимінний захист та поводження з вибухонебезпечними й незнайомими предметами, надання домедичної допомоги та психологічної самодопомоги тощо.
На уроках правознавства додадуть більше термінів із Міжнародного гуманітарного права, повʼязаних із російсько-українською війною. Загалом розширено вивчення питань, пов’язаних з правами людини.
На уроках географії вивчення країн буде повʼязане з сучасною війною. Також окремою темою в блоці «Країни Азії» зʼявиться вивчення Республіки Корея (її місце у сучасній політичній карті світу, модель економіки, міжнародні зв’язки)
На уроках літератури замість російських та білоруських авторів будуть вивчати твори світових письменників. У програму замість творів російських поетів включені шедеври світової лірики (П’єр Ронсар «До того, як любов у світ прийшла…», Р. Бернс «Моя любов…», Й.В. Ґете «До моїх пісень…», Г. Гейне «Коли настав чудовий май…», Адам Міцкевич «Непевність»). Також вивчатимуться твори письменників, які писали російською мовою, але життя та творчість яких були тісно пов’язані з Україною – М. Гоголя, В. Короленка (за вибором вчителя), твір М. Булгакова «Собаче серце» (твір вивчається за вибором учнів і вчителя). У списку творів для додаткового читання (для уроків позакласного читання й уроків резервного часу) залишено для вибору вчителем твори Ільфа і Петрова («12 стільців») та А. Кузнецова («Бабин Яр»). Також визнано доцільним залишити вивчення творів кримськотатарського письменника Т. Халілова.
З переліку рекомендованих для вивчення повністю вилучені програми «Література (російська та зарубіжна)», «Російська мова (5—9 класи)», програми з російської мови для 10—11 класів та «Російська мова та література (10—11 класи)».
Ганна Ковальова
На головному фото – школа в селі Владичень